torsdag 23. september 2010

Det ble en fortjent 4-2 seier til oss!

Sotra 2 – Askøy 2
Torsdag 23. september 2010 kl. 18:30
Straume Idrettspark kunstgress 2
Dommer: Jonas Gjøen

Sotra SK (spilletid)
Filip Tvedt Moberg (70 min) - Kristen Kvalheim (70 min) – Erling Kjelstad (70 min) – Martin Andersen (35 min) – Vegard Torsvik (35 min) - Knut Magne Hareide (35 min) – Andre Hansen (35 min) - Bjørn Helge Gammelsæter (70 min) – Erik Teige (70 min) - Jeroshan Alexander (70 min)) – Kjetil Aron Nielsen (35 min) – Mathias Pamer Somby ( 70 min) – Simen Andre Larson (35 min) – Markus Ro (35 min) - Håvard Foldnes (35 min)

Mål
06 min 1-0 Bjørn Helge Gammelsæter (målgivende Erik Teige)
15 min 2-0 Håvard Foldnes (målgivende Simen Andre Larson)
17 min 3-0 Bjørn Helge Gammelsæter (målgivende Håvard Foldnes)
29 min 3-1 Askøy 2
50 min 3-2 Askøy 2
66 min 4-2 Mathias Pamer Somby ”straffe” (felt Erik Teige)

Sjanser: 18-2
Cornere: 6-1

Før kampen
Vi skulle møte et Askøy 2 lag som har slitt i høstsesongen, mens vi har kun spilt mot lagene som er foran oss på tabellen. Vi fokuserte på at ikke skal undervurdere noen lag vi møter. Kampen skal alltid bli spilt først.
Første omgang
Vi trykker til allerde fra start og skaper farligheter på Askøy 2 sin banehalvdel. Etter 4 minutters spill får Bjørn Helge rom og avanserer før han fyrer av et langskudd som fyker like utenfor stolpen.

Mål (6 min): Bjørn Helge.
Vi fortsetter presset og nok en gang avanserer Bjørn Helge fint inne i mellomrommet, og fyrer av et flott langskudd som denne gang går rett i vinkelen. Det er tydelig at han hadde stilt inn siktet. Må også berømme spissene som starter på løpene og skaper rom for midtbanen.

Etter dette blir det en liten midtbanekrig inntil vi nok en gang får etablert oss bra på midtbanen.

Mål (15 min): Håvard.
Denne gangen fungerer det meste for oss. Det går i klikk klakk på midtbanen, før spissene kombinerer flott seg i mellom. Ballen går i til Mathias som spiller videre til Simen. Simen ser Håvard komme på løp, og slår en perfekt stikkball, og Håvard er dermed alene med keeper. Han gjør ingen feil og er iskald når han putter ballen i mål. Dermed står det 2-0 til oss.

Mål (17 min): Bjørn Helge.
Nå er vi i siget. Nesten rett etter avspark, så vinner vi ballen gunstig på midtbanen. Ballen blir sendt opp mot Håvard, som på vakkert vis runder av to Askøy spiller, før han spiller ballen til Bjørn Helge. Bjørn Helge hadde virkelig stilt inn siktet i kveld, og fyrte av nok et langskudd uttakbart for keeper. Dermed leder vi kampen fortjent med 3-0.

I det 23. minutt er Jeroshan på farten og skyter ballen i stolpen. Håvard kommer på returen, men keeper redder. En stor dobbeltsjanse som vi dessverre ikke skårer på.

Mål (29 min): Askøy 2.
Vi har corner, og vi slår en løs ball flatt inn i feltet, som Askøy 2 snapper opp. Dermed kontrer Askøy og overrumpler oss, og jammen meg får de en skåring. Deres første sjanse ender med skåring. Jeg håper vi lærer til neste gang, for jeg vil helst at ballen skal slås hardt inn i feltet på cornere, i stedet for å forære motstander slike kontringsmuligheter.

Pause
Vi vant sjansestatistikken med 6-1 til pause. Så lenge vi hadde midtbanen samlet og når midtforsvaret holdt sine posisjoner, så hadde vi kontroll. Det var en veldig oppløftende omgang, og vi holdt avtalene som vi hadde gjort før kampen. Er kjempefornøyd med måten laget fremstår i første omgangen. Guttene fikk beskjed om å fortsette med hurtig spill i lengderetning, og søke bakromsalternativer så ofte som mulig.

Andre omgang
Etter tre minutters spill har vi en gedigen dobbeltsjanse. Kjetil kommer først fri på venstresiden og skyter ballen i tverrliggeren. Ballen ender deretter i beina til Markus, som avslutter på volley, og ballen snaier stolpen. Synd at Markus ikke traff ballen mellom stengene her.

Fem minutter ut i andre omgang, får Markus en fin stikker av Mathias. Markus smetter forbi sin oppasser, og sender av gårde et skudd som går like over mål.

Åtte minutter i andre omgang er vi på farten igjen. Nok en gang får vi en dobbeltsjanse. Vi har fått frispark på venstre side like utenfor sekstenmeteren. Bjørn Helge legger ballen til rette, og skyter et knallhardt skudd som keeper må gi en retur på. Markus er på returen, men dessverre kommer ballen veldig fort på han, slik at han ikke får avsluttet skikkelig.

Mål (50 min): Askøy 2.
Askøy 2 har innkast ute på vår venstre side. Vi får klarert, men dessverre ikke godt nok. Askøy spilleren sender et vådeskudd mot målet vårt. Ballen får en meget høy bue, som gjør det veldig vanskelig for keeperen vår. Dessverre feilbergnes ballbanen noe, og ballen går over keeper og i mål. Dette var for øvrig Askøy sin andre sjanse i løpet av kampen! Dette er så mot spillets gang, og nok en gang må vi konstatere at fotball er urettferdig og ubarmhjertig.

Etter skåringen får vi justert midtbanen noe, og får guttene til å komprimere seg, og guttene får beskjed om å slå mer i bakrom. Dermed endrer kampbildet seg umiddelbart. Vi skaper sjanse på sjanse.

Etter 53 minutters spill får Mathias en flott mulighet, men dessverre går skuddet utenfor. Et minutt senere er Erik på farten og header ballen like utenfor. I det 57. minutt er Mathias på farten igjen, men dessverre går skuddet like utenfor.

I det 62. minutt blir ballen spilt nydelig i bakrom av Jeroshan. Dermed kommer Mathias seg fri, og keeper kommer ut. Mathias lobber ballen nydelig over keeper, men dessverre rekker Askøy forsvarerne tilbake og klarer på streken. Markus er på returen, men avslutningen går dessverre like utenfor.

I denne perioden er midtbanen vår igjen i riktig modus, og jobber meget godt i sammen. Forsvaret spiller på det sikre, og vi kontrollerer kampen.

Mål (66 min): Mathias.
I det 65. minutt kjemper Kjetil og Erik om ballen ute på venstresiden. Kjetil kommer seg innenfor sekstemeteren, og spiller en pasning til Erik. Erik dribler av forsvareren og har fri vei mot mål. Akkurat da Erik skal gå for en avslutning, blir han felt av en Askøy spiller. Dommeren er helt oppe i situasjonen, og dømmer straffespark til oss. Mathias tripper utålmodig, og går frem for å ta straffen. Mathias tar fart, og banker ballen i mål tverrligger og inn. Nydelig straffe og en meget velfortjent 4-2 ledelse til oss.

Helt på tampen er vi nære en skåring igjen, når Kjetil kommer helt alene med keeper, men dessverre går skuddet like utenfor mål.
Oppsummering
Nok en gang spiller vi en god kamp, og styrer kampen fra start av. At motstanderlaget skårer på sine to eneste målsjanser, tilsier at vi har marginene i mot oss. Vi gjennomfører en meget god kamp, og slipper ikke Askøy til i det hele tatt. Forsvaret er pottetett og midtbanen jobber meget godt samlet. Spissene våre er ultrafarlige kampen igjennom. Seieren var med andre ord fullt fortjent.

Spillervurderinger:

Filip:
Meget lite å gjøre i kampen. Har ingen sjanse på den første skåringen. Den andre skåringen kunne du med litt mer tur ha tatt. Men alt i alt gjennomfører du en meget god kamp, og har spesielt mange gode igangsettelser.

Vegard:
Trygg med ballen, og flink til å sette i gang angrep. Stopper stort sett alt som kommer i hans vei.

Kristen:
Lynhurtig! Nok en gang viser du hvorfor fart er så viktig. Gang på gang vinner du avgjørende løpedueller, og gjør at Askøy ikke kommer til sjanser i det hele tatt.

Erling:
Du er blitt en spiller som nå faller av riktig i forsvarsarbeidet. Dermed får ikke motstander løpt igjennom vårt forsvar. Du skaper dermed trygghet i forsvaret.

Martin:
En knallgod kamp. Vinner absolutt alle dueller. Du er plasseringssterk og setter i gang mange gode angrep fra din backposisjon. Din beste kamp.

Erik:
Du kriger deg inn i kampen, og er meget viktig spiller for laget. Du er duellsterk og flink igangsetter på midtbanen.

Bjørn Helge:
Siktet var riktig innstilt, og det gir uttelling i form av to flotte mål. Knallgod kamp.

Jeroshan:
Løpemaskin. Du jobber og jobber. Du gjør det vanskelig for motstanderen, og gjør det lett for oss. Flott kamp.

Simen:
Du utfordrer og kommer deg rundt på siden gang på gang. Med litt mer flaks kunne du skåret. Nydelig målgivende til Håvard.

Mathias:
Du er et flott oppspillspunkt på topp. Du jobber og sliter og kommer til mange sjanser. Flott straffeskåring.

Håvard:
Du starter kampen meget godt. Du skaper masse farlige situasjoner. Nydelig skåring og nydelig målgivende.

Markus:
Kommer inn som et frisk pust i andre omgang. Skaper masse farlige sjanser for laget, og med litt mer flaks kunne du skåret minst to-tre ganger.

Håvard:
Endelig får du det til i kamp! To flotte skåringer, og du er nå mye tøffere i stilen din, og tør å utfordre! Du skårer du meget vakre mål, og gir venstrebacken en hodepine han sent vil glemme!

Kjetil:
Det er vanskelig å komme inn midt en kamp, men du tar utfordringen. Du kjemper og kjemper, og skaper masse trøbbel for motstanderen. Nære skåring på slutten.

Knut Magne:
En god kamp av deg. Du gjør ting enkelt og har mange flotte fremspill. Fortsett slik.

Andre:
Flott innhopp på backen. Du stopper det som kommer på siden, og har masse flotte avdriblinger. God kamp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar